Friday, February 10, 2012

Janji

Model kajian sy yg bermasalah ini benar2 mencuri masa, tenaga, perhatian dan emosi sy. Waktu pengajian sudah kritikal, dan masalah yg dihadapi juga kronik. Jadi sy cuba 100% usaha dan 100% tawakal kepada Allah. Yg menjadi mangsa: Waktu utk belajar tentang agama sgt terjejas. Sedih! Sehingga satu ketika, dalam hati sy berjanji; yg sy akan lebih byk lg bljr tentang agama setelah masalah model kajian sy ini selesai. Dengan tanpa disangka-sangka, detik itu juga, sungguh saat itu juga, Allah menolong sy sehingga model kajian sy itu berjaya! Allahuakbar! Sungguh Allah Maha Besar. Alhamdulillah..alhamdulillah..sungguh ini adalah pertolonganNya yg sgt besar.

Terima kasih byk2 juga sy ucapkan kepada keluarga dan sahabat yang mendoakan dan memberi sokongan kepada sy. Setiap kali membaca komen2 yg ditulis di fb, sy merasa terharu dgn sokongan yg diberikan, dan setiap kali itu sy kembali bermotivasi utk meneruskan perjuangan. Jazakumullahukhairan kathiro.

Sy merenung kembali, dalam kesyukuran sy benar2 terkesima; betapa Allah Yang Maha Bijaksana, dengan caraNya yang bijaksana, ingin mengajak hambaNya kepada agamaNya. Janji sy itu sy ingat, dan sy percaya kini Allah mahu melihat sejauh mana sy mengotakan janji tersebut. Janji utk lebih byk belajar perkara2 agama, akhirat, berkaitan iman dan amal..janji bahawa focus, masa dan tenaga sy bukan kepada perkara2 dunia semata.

Sbnarnya kita semua telah berjanji kepadaNya, semasa di alam ruh, bahawa kita hanya hambaNya dan Dia lah satunya Tuhan kita. Tapi bila lahir ke dunia, kita menjadi hamba kepada duit, hamba kerja, hamba materialistik, hamba keseronokkan dan bermalas-malasan, hamba cinta manusia..benarkan, berapa byk hours dalam sehari kita digunakan utk perkara2 agama selain yg wajib seperti solat? Sy berjanji, walaupun PhD sy belum selesai, sy tak mahu tenaga dan masa sy hanya habis pada belajar PhD, makan minum, berehat, bermain dgn anak2, solat wajib. Di mana waktu utk mengenal Allah, mengenal nabi, belajar kitab suci Allah? Nanti di akhirat Allah tanya :"waktu kau, apa yang kau buat?", sy nak jwb apa? PhD? Jalan-jalan? Masak?

Mari kawan-kawan, kita kumpul bekal kita buat hari yg tiada lagi penolong, tiada lg alasan, tiada lg second chance..

No comments:

Post a Comment