Friday, February 10, 2012

The journey begins

Saya pernah hidup dengan jiwa yg lalai; tidak menggenggam dunia seperti mendiang Steve Jobs dan Apple-nya, tidak juga mengejar akhirat seperti Ustaz Azhar Idrus. Saya? - Pergi kerja, balik kerja, masak, tengok tv, internet, weekend jalan2, jumpa kawan, blk kg, shopping. Lebih baik sikit je dari ayam2 yang keluar pagi2 dari reban utk cari makanan.

Tapi entah bagaimana -dan sy lupa secara terperinci- jiwa yang lalai bertukar perlahan2 kepada jiwa yang mula suka berfikir. Berfikir "Apatah ertinya hidup aku kalau cuma kerja, tgk tv, jalan2.." Berfikir: "kenapala susah sgt nak solat lama2, kalo masak berdiri sejam pun boleh"...berfikir: "baca buku akademik beriya, tp kenapa aku baca quran sambil lewa"..

Reflection demi reflection..

Dari situ saya mula bljr dan mula sedar tentang hakikat hidup ini - apa sbnrnya hidup ini. Paling penting, sy dpt benar2 merasa perbezaan pd diri dan hidup sy. Jika dulu sy malas dan sgt susah hendak membaca, tetapi bila berfikir "Aku nak syafaat nabi kat akhirat nanti, tapi nabi pun aku x kenal", sy mula mencari dan membaca bermacam2 buku berkaitan nabi. Malah seperti magic, perasaan nak membaca itu sungguh membuak2 sehingga pernah sy x boleh tidur hanya krn ingin terus membaca buku yg sdg dibaca.

Alhamdulillah, sy sgt bersyukur. semua ini kuasa Allah. Terkadang sy terkenang kembali kehidupan sy yg sebelum ini, dan merasa pelik dan jelik dgn diri sendiri: "kenapa la aku mcm tu dulu..hidup takde erti..what a waste!" Sungguh sy bersyukur dgn nikmat hidayah yg Allah berikan ini. Dalam solat sy memohon, agar tidak sekali-kali sy kembali kepada sy yg lalai.

Semakin lama, sy menjadi percaya; bahawa dgn merefleksi diri sendiri kita mudah utk berubah dan menjadi lebih baik. Bukankah nabi juga melalui proses yg sama semasa baginda meninggalkan rumahnya dan menyendiri di Gua Hira, kemudian didatangi Malaikat Jibril yang menyampaikan wahyu dari Ilahi.

Jadi di sini -di blog ini- sy ingin berkongsi journey refleksi ini..moga2 ada manfaatnya utk org lain juga..terima kasih kepada yg sudi membaca. Akhir kalam, yg baik dtgnya dari Allah, dan yg salah itu adalah dari kekurangan diri sy sendiri.

Yang mencari rahmat Ilahi,
s.u.m

No comments:

Post a Comment