Friday, February 10, 2012

Saya yang kerdil

Saya dlm kesulitan. Model kajian saya masih tidak menjadi. Sudah agak lama saya dalam keadaan begini. Tension, sedih, give up..semuanya pernah menyerang emosi sy. Doa kepada Allah sering kali dipanjatkan. Usaha sentiasa diteruskan. Tapi penyelesaian masih tanda tanya.

Saya bertanya kepada diri sy: "kenapa la susah sgt nak get this thing right? Kalau betul susah, researchers lain dah buat dan boleh buat dgn baik. Tapi model sy masih salah." Berfikir dan berfikir...kebelakangan ini sy mmg gemar berfikir dan mempersoalkan diri..

Akhirnya..sungguh, sy merasa diri terlalu kerdil. Selama ini jika saya bljr dan melakukan sesuatu saya pasti mendapat hasilnya. Sehingga saya menganggap kejayaan demi kejayaan itu adalah hasil usaha sy. Tidak, kali ini Allah benar2 ingin mengajar sy: bahawa kejayaan itu bukanlah kerana usaha sy, tetapi kerana pertolongan dan pemberian-Nya kepada sy.

"Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya" (surah Al-'Alaq)

Sukar utk digambarkan perasaan merasa kerdil ini. Saat mengangkat tangan ketika takbirratulihram dan mengucapkan "Allahuakbar" hati merasa begitu sebak dan mahu menangis. Sy berharap agar saya tetap dengan perasaan kerdil ini. Saya mengingatkan diri, jika sy berjaya nanti jangan lg mengganggap ianya hasil usaha sendiri, tetapi kerana pertolongan Allah. Kalaupun nanti sy berjaya dpt PhD, jadi prof dsb, I'm no one but hamba Allah yang kerdil!

Utk model sy yg bermasalah ni, sy akan terus berusaha. Susah macamana pun, kita x boleh give up, kan? Kerana Allah menjanjikan:

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan" (Asy-Syarh)

Mudah-mudahan pelajaran bermakna ini berbekas di hati. Amin Ya Rob.

No comments:

Post a Comment