Friday, February 10, 2012

Allah 'berkata-kata' kepada kita?

Macamana rasanya kalau kita dapat dengar Allah 'berkata-kata' kepada kita..cthnya: ketika kita dalam masalah atau kesusahan, Allah memberi kata-kata semangat agar kita terus berusaha..ketika kita buat salah Allah bagi nasihat, ketika kita bersedih Allah memberi kata-kata utk meghilangkan kesedihan itu..Alangkah bahagianya hidup ini..

Sebenarnya Allah sentiasa berkata-kata kepada kita, melalui kata-katanya di dlm Al-Quran..cuma sygnya, kita sj yg tak ambil tahu kata-kata Allah itu. Kita hanya menganggap Al-Quran sebuah kitab suci, utk dibaca..Tidak, bukan itu saja fungsi Al-Quran dalam hidup atau rutin harian kita. Bahkan sbnarnya dalam setiap situasi yg kita lalui seharian kita boleh sentiasa dengar kata-kata Allah kepada kita walaupun tanpa sedang duduk membaca kitab suci Al-Quran. Cthnya: ketika tgh tension bljr dan melalui jalan buntu, kita teringat kata-kata Allah dalam surah Al-Ikhlas: "Allahussomad"...seakan-akan dalam kebuntuan itu Allah memberitahu kita yang Dialah tempat utk kita meminta dan bergantung setiap sesuatu, termasuk masalah pembelajaran kita itu..seolah-olah Allah beritahu kita, mintalah tlg kepadaNYa kerana Dialah tempat utk meminta tlg...satu cth lg..ketika kita sibuk dgn urusan kita hingga melewatkan solat, Allah menasihatkan kita dengan kata-kataNya dalam surah Al-Ma'un: "Fawailul lilmusolliiin..Allazinahum 'an solatihim sahuun": iaitu "celakalah orang yg solat, iaitu orang yg lalai terhadap solatnya (dari segi waktu dan pelaksanaan"...teringat ini, terus terasa Allah bagi 'warning' kat kita supaya kita cpt2 solat..

Byk lg cth lain..dah sbnrnya ini tidak mustahil utk kita, walaupun kita hanya orang biasa, bukan ustaz atau ustazah, yg tak tahu Arabic, yang x hafal keseluruhan Al-Quran..dan sbnrnye cth2 di atas hanya di ambil dari surah2 pendek dr Juz 30 yang paling mudah antara kesemua isi Al-Quran...ertinya, dengan surah2 pendek ini pun besar effectnya kepada kita kalau kita pandai menggunakannya.

Lalu bagaimana nak capai macam ni, kalau kita hanya orang2 biasa? InsyaAllah, Allah akan bantu kita jika kita berusaha. Mari kita cuba utk melalukan beberapa langkah ini:

1. setiap hari, cuba HAFAL 2-3 baris ayat AL-Quran..SEDIKIT saja, jadi insyaAllah takkan mengganggu jadual harian kita yang sibuk. utk mudah, mulakan dengan menghafal surah2 pendek dr juz 30..pada langkah permulaan ini, tidak hafal makna tidak mengapa...baca hafalan dalam solat (selepas fatihah) dan selalu cuba ulang supaya kekal dalam ingatan. Teruskan menghafal 2-3 baris ayat Al-Quran setiap hari

2. Setelah hafazan mulai banyak, cthnya dah hafal 4 muka, pause menghafal selama 4-5 hari..dan hanya mengulang hafazan..sambil itu, hafal pula MAKNA ayat2 yang telah dihafal (bg yg tak speak Arabic). MAKNA perlu dihafal supaya setiap kali kita membaca ayat2 AL-Quran itu, kita paham apa yang kita sebutkan..

3. Semasa menghafal makna, cuba kaitkan dgn diri kita..cthnya, apabila kita hafal makna surah Al-kauthar: "Sesungguhnya Kami telah memberimu nikmat yg banyak..maka dirikanlah solat kerana Tuhan Pencipta kamu dan berkurbanlah (bersedekahlah)"..sambil hafal tu, kita nasihat diri kita.."mm setiap kali aku dapat nikmat, (cthnya Allah mudahkan kita dapat kerja, atau naik gaji dsb, journal paper accepted, lulus viva, sembuh dari demam dsb), aku misti say tq to Allah..aku misti solat sunat utk syukur kepada Allah, dan bagi sedekah, sbb Allah pesan mcm ni..

InsyaAllah dgn cara macam ni kita akan sentiasa ingat pesanan2, nasihat2, kata2 gembira dan juga janji2 Allah kepada kita yg tercatat dalam Al-Quran..jika tak byk, sedikit pun insyaAllah dapat memberi kesan yang baik dalam hidup kita..paling penting, niatkan semua usaha ini sebagai usaha utk mendapatkan rahmat Allah, rahmat yg menyelamatkan kita dari siksa kubur dan neraka, Amin.

No comments:

Post a Comment